چین و یوان دیجیتال

چین و یوان دیجیتال
1398/06/27
| 2204


بانک مرکزی خلق چین (PBOC) آماده است به اولین بانک مرکزی تبدیل شود که برای حفظ و کنترل اقتصاد دیجیتالی رو به رشد این کشور، نسخه دیجیتال ارز خود یعنی یوان را عرضه می کند.
طبق بیانات رئیس جدید بخش ارز دیجیتال در بانک مرکزی چین ،Changchun Mu ، یوان چینی دارا ی ویژگی هایی است که لیبرا یا بیت کوین و دیگر ارزها ندارند. مثلاً برخلاف ارزهای دیجیتال مثل  بیت کوین  مبادلات یوان دیجیتال ناشناس نخواهد بود و قیمت آن مانند یوان کاغذی پایدار خواهد بود. Mu بیان کرد این بانک می خواهد بین “ناشناس بودن” و “لزوم سرکوب جنایات مالی” تعادل برقرار کند اما معلوم نیست که این به چه معنی است.

خرید فوچرز

Mu جزئیاتی را درباره ارز دیجیتالی PBOC منتشر کرده است که ظاهراً در یک دفتر مخفی به دور از دفتر مرکزی بانک پکن بانک انجام می شود. به گفته Mu ویژگیهای عملکردی یوان دیجیتال دقیقاً مشابه پول کاغذی است ، اما این فقط یک شکل دیجیتال است.
به نقل از Mu، یوان دیجیتالی را می توان بین کاربران بدون حساب و بدون شبکه تلفن همراه یا اینترنت انتقال داد. کاربران می توانند یک کیف پول دیجیتالی روی تلفن همراه شان نصب کنند، و مشابه با مراجعه به دستگاه خودپرداز وجه دیجیتال خود را از یک حساب در یک بانک تجاری برداشت کنند سپس با آن خرید و پرداخت خود را انجام دهند. یا می توان ارز دیجیتال را با قرار دادن دو تلفن نزدیک هم به شخص دیگری منتقل کرد. احتمالاً با ارتباط نزدیک میدانNFC  این ویژگی فعال می شود.

پول نقد یا پرداخت دیجیتال

خرید فوچرز

تمایل جامعه چین به استفاده از پرداخت دیجیتال در حال افزایش است. حتی فروشندگان غذاهای خیابانی در شهرهای کوچک ترجیح می دهند از یک نرم افزار پرداخت به جای پرداخت نقدی استفاده کنند. طبق تحقیقات شرکت تحلیلی Analysys ، در سه ماهه اول سال  ۲۰۱۸، این نرم افزارها در ۵۹ تریلیون یوان (۸/۳ تریلیون دلار) تراکنش در چین مشارکت داشته اند که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.
این روند تنها مختص به چین است. بررسی بانک مرکزی در سوئد نشان می دهد که تنها ۱۳ درصد از خرید ها با پول نقد انجام شده که نسبت به سال ۲۰۱۰ حدود ۳۹ درصد کاهش داشته است.

خرید فوچرز

تمایل چین به یوان دیجیتال

چین برای از بین بردن خطرات سیستم بانکداری سایه (shadow banking)، مبادلات ارز دیجیتال و عرضه اولیه کوین را در سال ۲۰۱۷ ممنوع کرد. هنوز هم می توان ارزهای دیجیتال را مبادله کرد، اما از طریق یک روند کندتر و محدود تر. همچنین ارزهای دیجیتال می توانند راهی برای خارج کردن سرمایه از چین باشند که می تواند به سرمایه در گردش اضافه شود و ارزش یوان را تضعیف کند.
چین تمایل دارد بوسیله یوان دیجیتال سریع تر مدیریت تحولات تکنولوژیکی اش را در دست بگیرد. همانطور که یکی از مقامات بانک مرکزی خلق چین (PBOC) اظهار داشت، ارز تنها مسئله اقتصادی نیست بلکه مربوط به حاکمیت است.

خرید فوچرز

در این خصوص ملاحظات مهم نظارتی و سیاسی وجود دارد. ردیابی پول الکترونیکی دست به دست شده، برای مبارزه با پولشویی و سایر فعالیت های غیرقانونی مفید خواهد بود. رئیس اسبق بانک مرکزی خلق چین (PBOC)  که در مارس ۲۰۱۸ بازنشسته شد می خواست از چین در مقابل یک استاندارد مانند بیت کوین که توسط دیگران طراحی و کنترل می شود محافظت کند. این امکان وجود دارد که تلاش شرکت فیس بوک برای معرفی ارز دیجیتالی خود با نام لیبرا (Libra) ، همه چیز را در سال ۲۰۲۰ سرعت ببخشد زیرا می تواند به تقویت سلطه دلار و تضعیف کنترل سرمایه در چین منجر شود. همانطور که رئیس دفتر تحقیقات بانک مرکزی خلق چین (PBOC) ، وانگ شین در ماه ژوئیه اعلام کرد این امر می تواند “عواقب مالی، اقتصادی و حتی بین المللی-سیاسی ” داشته باشد.

خرید فوچرز

ارز چین واقعا ارز دیجیتال است

وقتی می گوییم ارز دیجیتال، منظور ما معمولاً ارزی مانند بیت کوین است که از دفترکل آنلاین غیرمتمرکز و معروف به بلاکچین برای تأیید و ثبت معاملات استفاده می کند. بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر مانند اتریوم بدون نیاز به یک واسطه یا یک بانک مرکزی، از نقل و انتقالات ناشناس پشتیبانی می کنند. اما به علت نوسانات شدید، به عنوان ارز پرداختی مناسب نیستند. لیبرا نیز یک ارز دیجیتال خواهد بود که ۱۰۰ درصد توسط سبد اوراق بهادار و ارزهای واقعی مانند دلار، یورو، پوند و ین پشتیبانی می شود. از آنجا که تغییرات این ارزها پر نوسان نیست، ارزش لیبرا نیز ثابت است. بانک مرکزی خلق چین (PBOC) مطمئنا از یوان دیجیتال حمایت خواهد کرد تا ارز را از غیرمتمرکز بودن خارج کند. حتی به استفاده از بلاکچین نیز اطمینان ندارد. پس احتمالاً ارز چین واقعاً ارز دیجیتال نیست.

خرید فوچرز

برای آشنایی بیشتر با پرفکت مانی، ووچر پرفکت مانی، مزایا و معایب پرفکت مانی، نحوه افتتاح حساب پرفکت مانی، خرید پرفکت مانی، خرید ووچر، نحوه انتقال پول از پرفکت مانی، خرید وب مانی,قیمت وب مانی,خرید و فروش وب مانی,وب مانی,خرید وب مانی ارزان,پیمر وب مانی,خرید پیمر وب مانی,خرید پیمر وب مانی ارزان,پیمر وب مانی,خرید پیمر وب مانی,خرید پیمر وب مانی ارزان,خرید وبمانی,قیمت وبمانی,خرید و فروش وبمانی,وبمانی,خرید وبمانی ارزان,پیمر وبمانی,خرید پیمر وبمانی,خرید پیمر وبمانی ارزان با ما همراه باشید.